PRETRAGA SAJTA: RSS

Saopštenje sa 17. Redovne sednice Ustavnog suda, održane 14. aprila 2011. godine, kojom je predsedavao dr Dragiša Slijepčević, predsednik Ustavnog suda


četvrtak, 14. april 2011

Ustavni sud je na 17. Redovnoj sednici odlučio o  66 predmeta, a u  predmetima IUo-224/2009, Už- 177/2009 i Už- 4482/2010 je odložio razmatranje i odlučivanje.


I     U predmetima ocene ustavnosti zakona Ustavni sud je:

utvrdio da odredbe člana 84. Zakona o izboru narodnih poslanika ("Službeni glasnik RS", br. 35/00, 69/02, 57/03, 72/03, 18/04, 85/05 i 101/05), kojima je propisano: da će podnosilac izborne liste, najkasnije u roku od deset dana od dana objavljivanja ukupnih rezultata izbora, dostaviti Republičkoj izbornoj komisiji podatke o tome kojima kandidatima sa izborne liste se dodeljuju dobijeni poslanički mandati, u skladu sa odredbama ovog zakona (stav 1); da ako podnosilac izborne liste ne dostavi podatke, Republička izborna komisija će ga pismeno obavestiti da je dužan da to učini u naknadnom roku od pet dana, uz upozorenje na posledice nepostupanja (stav 2); te da ako podnosilac izborne liste ne dostavi podatke ni u naknadno ostavljenom roku, Republička izborna komisija će posebnim rešenjem sve dobijene mandate sa te izborne liste dodeliti kandidatima sa liste prema njihovom redosledu na listi; da protiv ovog rešenja nije dozvoljen prigovor, niti žalba (stav 3); nisu u saglasnosti sa Ustavom.
Sud je okončao postupak za ocenu ustavnosti odredaba člana 43. stav 1. i čl. 80 do 82. navedenog Zakona kojima je propisano: da je izborna lista utvrđena kad je svojim potpisima podrži najmanje 10.000 birača (član 43. stav 1); da svakoj izbornoj listi pripada broj mandata koji je srazmeran broju dobijenih glasova (član 80); da u raspodeli mandata učestvuju samo izborne liste koje su dobile najmanje 5 % glasova od ukupnog broja glasova birača koji su glasali u izbornoj jedinici, da političke stranke nacionalnih manjina i koalicije političkih stranaka nacionalnih manjina učestvuju u raspodeli mandata i kad su dobile manje od 5 % glasova od ukupnog broja birača koji su glasali, da su političke stranke nacionalnih manjina sve one stranke čiji je osnovni cilj predstavljanje i zastupanje interesa nacionalne manjine i zaštita i poboljšanje prava pripadnika nacionalnih manjina, u skladu sa međunarodnopravnim standardima, da o tome da li podnosilac izborne liste ima položaj političke stranke nacionalne manjine, odnosno koalicije političkih stranaka nacionalnih manjina odlučuje Republička izborna komisija pri proglašenju izborne liste, a na predlog podnosioca izborne liste koji mora biti stavljen pri podnošenju izborne liste (član 81); da Republička izborna komisija raspodeljuje mandate primenom sistema najvećeg količnika, da se mandati raspodeljuju tako što se ukupan broj glasova koji je dobila svaka pojedina izborna lista podeli brojevima od jedan do zaključno sa brojem 250, da se dobijeni količnici razvrstavaju po veličini a u obzir se uzima 250 najvećih količnika, da svaka izborna lista dobija onoliko mandata koliko tih količnika na nju otpada, da ako dve izborne liste ili više izbornih lista dobiju iste količnike na osnovu kojih se dodeljuje jedan mandat a nema više neraspodeljenih mandata, mandat će se dodeliti listi koja je dobila ukupan veći broj glasova, da ako nijedna izborna lista nije dobila najmanje 5 % glasova, raspodela će se izvršiti na način određen u st. 1. do 3. ovog člana (član 82).
Sud nije prihvatio inicijativu za pokretanje postupka za utvrđivanje neustavnosti odredaba člana 43. st. 2 do 4. i člana 83. navedenog Zakona kojima je propisano: da Republička izborna komisija propisuje oblik i sadržaj obrasca iz stava 1. ovog člana („izborna lista je utvrđena kad je svojim potpisima podrži najmanje 10.000 birača“) i stavlja ga na raspolaganje učesnicima u izborima u roku od 5 dana od raspisivanja izbora; da birač može svojim potpisom podržati izbornu listu samo jednog predlagača; da svaki potpis iz stava 1. ovog člana mora biti overen u opštinskom sudu; da visinu naknade za overu potpisa utvrđuje Ministarstvo pravde Republike Srbije posebnim aktom (član 43. st. 2 do 4.); da se mandati koji pripadaju određenoj izbornoj listi dedeljuju kandidatima sa te liste, u skladu sa odredbama ovog zakona; da kad određenoj izbornoj listi pripadne više mandata nego što je na toj listi predloženo kandidata za poslanike, mandat se dodeljuje izbornoj listi koja ima sledeći najveći količnik (član 83).
Sud je obustavio postupak za utvrđivanje neustavnosti odredbe člana 28. tačka 8. Uputstva za sprovođenje Zakona o izboru narodnih poslanika  ("Službeni glasnik RS", broj 28/08). U vezi sa tim Sud je ukinuo tačku 2. Rešenja Ustavnog suda IUp-42/2008 od 8. aprila 2008. godine („Službeni glasnik RS“, broj 37/08) kojom je bila određena mera obustave izvršenja pojedinačnih akata i radnji donetih primenom člana 28. tačka 8. navedenog Uputstva. (predmet IUz-42/2008)

– zaključio da, u smislu člana 33. Zakona o Ustavnom sudu, inicijative za pokretanje postupka za utvrđivanje neustavnosti odredaba člana 26. Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju ("Službeni glasnik RS", broj 51/09) dostavi Narodnoj skupštini na mišljenje. (predmet IUz  - 909/2010)

II  U predmetima ocene ustavnosti i zakonitosti opštih pravnih akata Ustavni sud je:

- nije prihvatio inicijativu za pokretanje postupka za utvrđivanje neustavnosti i nezakonitosti odredaba čl. 1. do 50. Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Pokrajinskom sekretarijatu za privredu broj 103-021-00072/2008 od 12. decembra 2008. godine, sa izmenama i dopunama broj 103-021-00015/2009 od 4. marta 2009. godine, koji je doneo pokrajinski sekretar za privredu uz saglasnost Izvršnog veća AP Vojvodine, jer je osporeni pravilnik donet od strane nadležnog organa, koji je bio ovlašćen da uredi unutrašnju organizaciju organa, da predvidi potreban broj radnih mesta, poslove koji se na njima obavljaju, uslove za njihovo obavljanje i potreban broj izvršilaca na svakom radnom mestu, a odsustvo regulative u osporenom pravilniku vezane za vođenje upravnog postupka i rešavanja po žalbama ne čini osporeni akt neustavnim i nezakonitim. (predmet IUa-52/2009)

- odbacio „zahtev za ocenu ustavnosti Odluke o Prostornom planu opštine Kosjerić“ („Opštinski službeni glasnik“, broj 1/11), jer, prema odredbama člana 167. Ustava, nije nadležan da odlučuje o međusobnoj saglasnosti prostornih planova. (predmet IUo-50/2011)   

- odbacio inicijativu za ocenu ustavnosti Odluke o prestanku važenja Odluke o izmeni Odluke o osnivanju Javnog preduzeća za komunalne delatnosti „Badnjevo“ Negotin u Negotinu („Službeni list opštine Negotin“, broj 2/11), jer osporena Odluka ne predstavlja opšti pravni akt za čiju je ocenu, u smislu člana 167. Ustava, nadležan Ustavni sud. (predmet IUo-63/2011) 

III U predmetima rešavanja sukoba nadležnosti Ustavni sud je:

- odbacio zahtev Ministarstva finansija–Uprave carina–Carinarnice Beograd za rešavanje sukoba nadležnosti između te carinarnice i Prekršajnog suda u Beogradu u prekršajnom postupku koji se vodi protiv N. T. iz Beograda, zbog prekršaja iz člana 334. stav 1. tačka 1) Carinskog zakona iz 2003. godine. (predmet IIIU-1546/2010)

IV U postupcima po žalbi sudija, javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca na odluku o prestanku funkcije Ustavni sud je:   

-zaključio  da su stupanjem na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o sudijama („Službeni glasnik RS“, broj 101/2010) 30. decembra 2010. godine, okončani postupci u predmetima formiranim po žalbama i ustavnim žalbama sudija kojima je odlukom prvog sastava Visokog saveta sudstva prestala sudijska dužnost. Navedeni predmeti ustupaju se Visokom savetu sudstva.                                                               

V U postupcima po ustavnim žalbama, Ustavni sud je:

- usvojio ustavnu žalbu N. Rodića i utvrdio da je u parničnom postupku koji se vodio pred Opštinskim sudom u Somboru u predmetu P1. 884/03 povređeno pravo podnosioca ustavne žalbe na suđenje u razumnom roku, zajamčeno odredbom člana 32. stav 1. Ustava Republike Srbije. Sud je usvojio ustavnu žalbu N. Rodića i utvrdio da je presudom Vrhovnog suda Srbije Rev. II 97/07 od 12. jula 2007. godine povređeno pravo podnosioca ustavne žalbe na pravično suđenje i pravo na rad, zajamčeno odredbama člana 32. stav 1. i člana 60. Ustava Republike Srbije. Sud je utvrdio pravo podnosioca ustavne žalbe na naknadu nematerijalne štete, koju može ostvariti na način predviđen odredbom člana 90. Zakona o Ustavnom sudu. (predmet Už-399/2008)

- usvojio ustavnu žalbu G. Jankovića i utvrdio da je presudom Opštinskog suda u Mionici K. 49/07 od 17. oktobra 2007. godine i presudom Okružnog suda u Valjevu Kž. 434/08 od 15. jula 2008. godine povređeno pravo podnosioca ustavne žalbe na pravično suđenje zajamčeno odredbom člana 32. stav 1. Ustava Republike Srbije. Sud je poništio presudu Okružnog suda u Valjevu Kž.434/08 od 15. jula 2008. godine i odredio da Apelacioni sud u Beogradu donese novu odluku o žalbi koju je podnosilac ustavne žalbe izjavio protiv presude Opštinskog suda u Mionici K.49/07 od 17. oktobra 2007. godine. (predmet Už-1157/2008)

- odbio kao neosnovane ustavne žalbe, jer je utvrdio da nema povreda prava zajemčenih Ustavom,  u predmetima Už- 764/2008, Už- 620/2009 i Už- 2508/2010.       

- obustavio postupak po ustavnoj žalbi u predmetima Už – 913/2008 i Už- 2650/2009.

- odbacio iz procesnih razloga ustavne žalbe u predmetima: Už- 942/2008, Už- 1275/2008, Už- 43/2009, Už- 82/2009, Už- 378/2009, Už- 828/2009, Už- 1756/2009, Už- 1765/2009, , Už- 1261/2010, Už- 2757/2010, Už- 3909/2010, Už- 3976/2010, Už- 4020/2010, Už- 4036/2010, Už- 4038/2010, Už- 4045/2010, Už- 4058/2010, Už- 4061/2010, Už- 4073/2010, Už- 4084/2010, Už- 4157/2010, Už- 4189/2010, Už- 4212/2010, Už- 4216/2010, Už- 4234/2010, Už- 4236/2010, Už- 4307/2010, Už- 4326/2010, Už- 4380/2010, Už- 5050/2010, Už- 5079/2010, Už- 5103/2010, Už- 5139/2010, Už- 5165/2010, Už- 5189/2010, Už- 5251/2010, Už- 5260/2010, Už- 5289/2010, Už- 8/2011, Už- 80/2011, Už- 697/2011, Už- 727/2011, Už- 829/2011, Už- 868/2011, Už- 876/2011, Už- 895/2011, Už- 903/2011, Už- 916/2011, Už- 925/2011, Už- 961/2011, Už- 1012/2011 i Už- 1083/2011.

VI U postupcima po zahtevima za ocenu ustavnosti i zakonitosti pojedinačnih pravnih akata, Ustavni sud je, iz razloga nenadležnosti, odbacio zahteve u predmetima IR-59/2011.

 

Samostalni savetnik za odnose sa javnošću

Danijela Lubarda

 


• Na vrh stranice